5 Februari 2012

Presenter presenting the presentation...(*_^)

 Assalamualaikum w.b.t

" Banyaknye presentation..." 

Itulah keluhan yang selalu dilontarkan oleh budak-budak BAVM (Bachelor of Aviation Management) sem 1 2012. Hakikat yang harus diterima. 

Masih segar di ingatan sewaktu presentation subjek Fundamental English berlangsung. Semua kmpulan terpaksa membuat pembentangan semula tajuk masing-masing akibat ketidak puasanhatian lecturer pada mutu persembahan kami.

Antara komen yang diberi,

Ekspresi muka terlalu 'ketat'....

Terlalu banyak gerakan tangan....

Terlalu kaku....

Tulisan terlalu kecil....

Tak bersedia and lack of confident....

Terlalu malu....

Semuanya berkisar teknik komnikasi dan presentation. Dimana silapnya? Jika ditanya pada diri, sejujurnya memang aku tidak memahami akan tajuk keselurhannya. Maka secara automatiknya teknik presentation itu akan menjadi masalah padaku. Kalau bicara mengenai teknik, rasanya sudah tepu untuk menerimanya. Cara bertutur, berdiri, eye contact,lontaran suara semuanya sudah diketahui tetapi masih gagal menjadi penyampai yang baik. How come?

Life is an Open Secret, buku yang sedang dibaca ternyata memberi jawapannya. Teknik komunikasi yang digunapakai oleh rasulullah s.a.w.

" Anas Ibn Malik reported that when he Prophet (peace be upon him) use to say something, he would repeat it three times so that it would be understood. When he came to people, he would greet them three times."- Al Bukhari

Subhanallah, macam tu rupanya. Dengan mengulang apa yang kita cakap dan baca menjadikan kita lebih faham dan sangat efektif untuk sesuatu mesej itu sampai. Simple je. Dan ada satu lagi sunnah yang ditinggalkan oleh pesuruh Allah ini sebagi pandua dalam komunikasi,

"Aisyah said ; The words of Messanger of Allah (peace be upon him) were clear words which could be understood by all who heard them"

Used a simple words. Bukan hanya mengulang 3 kali, bahkan penggunaan bahasa yang mudah difahami juga penting untuk menjadi penyampai yang baik.Oleh itu,jika bercakap dengan pelajar ikutlah standardnya. Begitu juga jika bercakap kepada kanak-kanak dan golongan profesional. Seperti apa yang Mdm Rishi cakap use jargon words.

Tidak lupa juga sewaktu Nabi Musa diperintahkan oleh Allah berjumpa dengan Firaun, baginda telah berdoa agar dipermudahkan urusan dan dilepaskan kekakuan dari lidah. Antara salah satu cara mengatasi masalah komunikasi- berdoalah..

Dia Musa berkata " Ya tuhanku,lapangkanlah dadaku dan mudahkan urusan untukku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, agar mereka mengerti perkataanku

Just want to share some story, what happen if and when we fail to exercise the above advice

Caller : Hello can I speak to Annie Wan?


Operator : Yes, u can speak to me,


Caller : No, I want to speak to Annie Wan!


Operator : Yes, I understand u want to speak to anyone. U can speak to me, Who is this?


Caller : I'm Sam Wan. And I need to talk to Annie Wan, It;s urgent!


Operator : I know u are someone, and u want to talk to anyone! But what's this urgent matter about?


Caller : Well, just tell to Annie Wan that our brother Noe Wan was involved in an accident. Noe Wan get injured, and now Noe Wan is being sent to the hospital. Right now, Avery Wan is on his way to the hospital..


Operator : Look, if no one was injured and no one was sent to the hospital, then the accident isn't an urgent matter! U may find this hilarious, but i don;t have time for this.


Caller : U are so rude! Who are u?


Operator : I'm Saw Ree.


Caller : Yes! U should be sorry. Now give  m ur name!


Operator : That's what I said. I;m Saw Ree.


Caller : Duh!..oh god!!

source: Life is an Open Secret by Zabrina A. Bakar


Susahkan bila salah faham. Kelakar memang la kelakar, tapi bila mesej dalam komunikasi itu tidak sampai, ini la jadinya. Peringatan pada diri.Ok, done here. Memulakan misi pemahaman mengenai Airlines,logistik dan ekonomi. Harap todak salah faham ^^


Firman Allah:
"Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu..." 
(Al-Ahzab 33: 21)


p/s : phrases that have same meaning with 'Hello' >> what's up ( up, where?), What's cooking? (seafood?), How's it going? (home?), What's shaking? (my hands?), Hey man! What it is? (what is waht?), Howdy! ( u name?)>> confusion for non-native speakers..heehee



13 Rabiulawal 1433
6/2/2012
11.26 am

This entry was posted in

0 comments:

Catat Ulasan