21 Disember 2012

My Day Without Blogging..

Assalamualaikum

It's been a long time coming,
Finally, aku berjaya melawan  nafsu malas untuk berblogging..
By that, aku nak cerita apa aku wat sepanjang tak berblogging..


MENUNGGANG KUDA

Antara benda yang aku nak sangat buat dalam hidup. Actually ada 3. Menunggang kuda, memanah dan naik glider. So, untuk menunggang kuda tu dah achieve. Walaupun tak boleh nak wat canter dan trot, dapat walk pun ok la. Alhamdulillah, bila ada kenalan yang belajar kuda dan kenal owner stable, so dapatlah naik kuda free. Seronoknyer! Dapat free naik kuda, lepas tu  boleh datang bila-bila masa je. Every week, kita orang akan pergi stable untuk naik kuda.Lagi seronoknya bila stable tu dekat pulak dengan tempat aku blajar. Peh! rase heaven. Ada jugak abg pilot yang datang training menunggang, tapi out of my things to do list.^^

yeeha

Ada macam-macam jenis kuda kat sana. Warna putih, coklat, hitam, dari arab ada, pony ada, macam keldai pon ada. Lebih kurang 30 ekor. Cumanya ada syarat la, da naik kuda, kena la mandikan. So, boleh dikatakan kuda kat sana setiap hari mandi.Sebabnya kuda ni bila dia da berlari, confirm peluh dia macam air mengalir. Sebab tu la kena mandi. Hee, tapi busuk tu tetap ada.

My sis
  
SEDIKIT PERIHAL KUDA 

-Ciri-ciri kuda yang digemari rasulullah;


"Kuda yang baik adalah kuda kuda hitam, terdapat jalur puteh dikepala dan mempunyai warna puteh dibibir bahagian atas," (Hadith Bukhari )

- Kuda adalah sejenis binatang yang amat dihurmati didalam Islam. Malah didalam Kitab Al-Quran dan hadith banyak dibicarakan tentang kuda.
- Alifah Ahmad merupakan seorang perempuan yang baru belajar menaiki kuda.  Terdapat seekor kucing bernama 'Shanti' disana.

-Dizaman Rasullullah saw Kuda Arab tidak pernah dijual kepada orang-orang luar, Kuda Arab hanya berada di Arabia dan tidak pernah keluar dari tanah Arab.     
- Alifah Ahmad lupa untuk memeriksa berapa banyak kuda arab yang berada di stable.   
-Di leher Kuda Arab asli 'pure breed' terdapat tanda dileher kuda, dimana baka kuda tersebut dikatakan telah dipegang oleh Rasulllulah saw hingga meninggalkan tanda ibujari dilehernya. 
-Alifah ahmad menyuruh pembaca mencari sendiri maklumat tentang kuda, jika mereka nak tahu lebih lagi. Ini disebabkan dia nak cerita pasal benda lain pulak.













 Sampai sini dulu cerita pasal kuda. Nak cerita lain pulak.


TRICK ART MUSEUM @ I-CITY

Actually aku tak taw sangat pasal keberadaan Museum ni kat i-city. Ini semua disebabkan kawan aku yang sangat exited nak pergi sana. Dan disebabkan adik aku baru abis SPM, so aku bawak la dia jalan-jalan. So sampailah kitaorg kat situ. Malas nak cerita lebih, check it out!!

Pengemis jalanan
 Titian tak menyeramkan
Angel jadian
Mengawal Lautan










wacha!
pororo!




despret
Bye











TRICK ART MUSEUM YANG LAIN

Seperti semua maklum, trick art museum kat i-city adalah yang pertama di Malaysia dan masuk Malaysia Books of Record. Bila dibandingkan dengan Trick art di negara lain macam Korea, Jepun, dan Australia, ada la yang sama.

beratnyer!
crocodile












protector
Jaws












Mungkin apa yang membezakan adalah, ada sesetengah trick art yang agak kurang sesuai ditonjolkan di Malaysia.Seperti gambar anak angle yang bertelanjang bulat dan wanita bersama lelaki dalam keadaan yang inappropriate. Aku tak de la nak tunjuk sangat gambar tu, korang carik la sendiri.

cheated
arggh!
!!
 
et








an
Apa pun, aku cuba untuk teruskan berblogging. Kepuasan apabila sesuatu yang dipost di blog sedikit sebanyak memberi kepuasan.

Parit Kudus
9 Safar 1434
22/12/2012

0 comments:

Catat Ulasan