20 November 2011

Blog + Walking


 Assalamualaikum

"Jangan nak buat fitnah, jangan kutuk-kutuk orang pulak.."

Itulah pesanan dari mak aku lepas dia dapat taw aku ada blog. Ahaks! Mungkin tak ramai mak kepada bloggers tahu yang anaknya ada blog kan. Tak kesah pon kalau diaorang tak tahu. Tak ada salahnya. Hak masing-masing.Cuma aku pon tak sangka yang mak aku akan tahu. Siap bagi pesanan penaja lagi. Tak pasal-pasal jer. Thanks mak. I'll try my best not to. Peh!, ada calon anak mithali nie ^^, (perasan lebih)


Sejak ada blog nie, semakin lupa aku dengan cerita korea dan yang seangkatan dengannya. Hebat jugak penangan blog nie. Aku suka menjelajah blog orang. Saje je nak bace ape yang orang cerita. Pastu tengok dier punye blog caner..Cantik ke? Cara penulisan dier, input,pemikiran diaorang and sape kawan deorang. Bagi aku tu sume sedikit sebanyak menceritakan siapa empunya blog nie sebenarnya. 

Blog nie ibarat bilik no 2 bagi blogger. Macamana mereka menginterpretasikan blog mereka sangat mengujakan aku. Ada yang selesa dengan hanya berlatarkan simple widget dan layout yang tidak menyemakkan mata memandang. Ada juga blogger yang mementingkan kekemasan dalam berblogging, Tak kurang juga yang inginkan kelainan pada blog mereka sampai pening kepala nak baca.

Walauapapun 'taste' korang, bagi aku, sumernye cantik dan ada sttyle tersendiri (bodek la pulak). Jangan risau.Semua tu adalah salah satu cara untuk menarik minat pembaca a.k.a follower.Sumer orang cam tu. Tapi dari apa yang aku dapat simpulkan dalam pemerhatian aku yang agak kabur nie. Kebanyakkan blogger yang buat blogwalking slalunya nak blog yang mereka baca tu laju je loading.Maklumlah nak tinggalkan jejak la katakan. Tak nak blog yang lembap macam kucing demam masuk acara lumba lari. Hampeh. Berejam tunggu loading. Apa kes? (macam la blog aku laju sangat). Cantik tu no 2. Iyer ke? Haha, aku pon tak taw. Berlainan skali dengan cara nak cari calon suami or isteri kan? Nak yang cantin n hensem jer..Ishk..

TETAPI....

 Macam mana cantik sekalipun blog tu, kalau tak ada isi, gaya, mutu dan keunggulan dalam penulisan .Hampeh gak. Nak diibaratkan macam tulis karangan la. Kalau tulisan cantik dan sekemas mana sekalipun tapi tak ada isi penting, Kosong markah la jawabnya. Sebabnya itulah tujuan utama adanya blog kan. Menberi tahu, lalu mencetus mahu. Kewujudan blog-blog yang sangat produktif masakini seharusnya dimanfaatkan ke arah positif.



Simpul manuk ker, simpul mati ke,kesimpulannya, yang penting ape yang kita nak share or tulis tu sampai and boleh wat duit (bagi yang mata duitan).Awwu!..terase pulak.. It's better kalu apa yang disampaikan tu ada la mesej baik lagi mulia. Tak da la sia-sia hidup kat depan laptop tu tanpa apa-apa sumbangan sambil tambah dosa yang da sedia ada banyaknya.Just joking!.. Sedang aku asyik baca blog terperasan la satu slogan dari satu blogger nie. Dia cakap...

"blogwalking untuk cari pembaca..
jangan blogwalking untuk cari follower"

Setuju or tak, u all yang decide nak jadi yang macam mana. Dan kepada blogger sumer, Happy blogging!!

Dari Abdullah bin Amr radhiyallahu ta’ala ‘anhu, bahwa Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

بَلِّغُوا عَنِّى وَلَوْ آيَةً

“Sampaikanlah dariku walau hanya satu ayat” (HR. Bukhari)

Nak taw lanjut pasal hadith nie boleh klik sini.

Wassalam


0 comments:

Catat Ulasan