8 November 2011

TAKE OFF


Let's rewind 3 weeks before..

Masuk hari ni da 7 bulan kot menjadi petani yang berjaya. Ingat senang ke,memang la tak banyak guna tenaga, tapi mentally'nya' amat sukar untuk ditempuhi. Part membersih tu aku tak kisah coz  I love it! Tapi bila da masuk part external disturbance yang datang mendesak, buat aku nak sambung blajar gile-gile. Search punye search akhirnya jumpa gak satu Institut nie yang open dier nye application. Sekali pandang macam mustahil untuk aku masuk. Yela, ada gambar kapal terbang pelbagai. Dalam kepala nie igt pilot jer. Aku da la tak ada ciri-ciri menjadi pilot, tambah lagi da jadi iron women nie. Lagi la kene reject.

Kata orang, jangan  assume  'memubuta tuli, pekak dan bisu'..disebabkan ayat nie la aku tros je cek pasal institut nie. Name dia UniKL MIAT. Pelik beno bunyi..macam tanah liat pon ada.Tapi bila da observed, ianya bukanlah seperti yang disangka. Ada banyak course yang ditawarkan. sumernye ada kaitan dgn airport and kapal terbang. Dengar skali memang macam best, tapi tak taw la yang sebenar caner. Setelah observe and research settle aku amik keputusan utk apply course Management in Aviation.Dah apply, kene tunggu result temuduga dulu. Kalau dapat pergi temuduga nie, barula ada harapan nak masuk sana. Result kuar lagi 2 minggu..

Forward 2 minggu kemudian..

Harini result akan kuar, 2 kemungkinan yang pasti. Dapat atau tak.Aku agak yakin la dapat sebab ni just temuduga je. kalu base on result, rasenye ok. xx0316-01-xxxx no ic aku masukkan dalam sistem untuk tahu result. Terperanjat tengok list nama yang panjang berjela. Ada harapan ke?..Tiba-tiba je lost confidence. Alahai..hmm, rilex..rolex..ada rezki ada la. Ahamdulilah aku dapat..hehe.Temuduga aku jatuh pada hari khamis pukul 9 pagi. Gelabah la kejap sebab tak taw ape jenis soalan yang akan ditanya.Apa  yang pasti akan ada ujian IQ. Kalau pass soalan IQ baru boleh interview.

Panorama di MIAT

Dengan semangat waja, aku try search kat internet pasal interview MIAT. Jumpa la airasri.com nye website, owner blog ni salah seorang pelajar kat MIAT. So apa yang dia g taw aku follow je. Dia ckp mase interview deorang akan tnya pasal kapal terbang. Aku pon study la pasal kapal terbang. Dia soh amik tahu pasal dean..aku pon amik taw. Nak kate sume yg dia ckp aku amik taw. Yang paling wat aku nebes bila dia mention interview will be in english..Excuese me??..english ke?..adeh!..satu lagi bala..tawakkal je la. Just prepare 4 da best..Basha~


It's coming..

Now it is the time. Perjalanan dari Johor ke MIAT lancar coz dibantu oleh kawan aku yang sorang nie, Cik Syaza. naseb baek la dier ada. Kalau tak memang mak aku tak bagi pegi nyer la. Dia la yang jadi driver sepanjang perjalanan. Bertolak 1 hari lebih awal,so tak ada la kelam kabut nanti.

Masa hari temuduga, kitaorg ditempatkan di Library MIAT. Masuk je da jumpa penemuduga yang garang-marang belaka. Jangan harap la semyuman dimulut mereka. Jauh sekali. Dapat je ketas soalan  IQ test, jadi nebes, Nak jawab soklan 1st da blank..ape benda ni?!..vocabulary la pulak..ades! lemah eden..soklan 1-5 aku hentam..masuk soalan no 6 aku da x senang duduk. Math!..yup my fav. subjek..tapi nape la dier bagi dalam inchi?? pastu kena tukar dalam centimeter pulak..soalan 6-10 tawakkal je la..Masuk soalan 11 dah ok..seronok je jawab..sampai la last question soalan no 25..sume dijawab dengan confident..result IQ test keluar time tu gak..aku dapat 17/25..salah 8..hahaha..terbaek!

Next aku nyer interview plak..kire da pass la aku nyer IQ test ni. Aku ngan lagi sorang budak nie diinterview oleh 2 orang interviewer. Dua-dua pompuan. Kate orang kalu pompan ni cerewet. Tapi so far so good. Banyak benda yang ditanya. Antaranya, Kenapa pilih corse ni? apa yang awak tahu pasal is semasa berkaitan Institt nie? ska membace? genre ape yang awak slas bace?. Ni antara soalan yang ditanya. Habis ak balon speking London. Berterabur tapi confiden time ckp tu ada la..

Alhamdlillah, segala perancangan yang aku rancang berjalan walaupun lari sikit atas sebab-sebab tertentu.Tapi apapun,"wamakaru wamakarallah wallahukhairnmakirin". Sebaik perancangan adalah dari Allah. Kita nie boleh rancang dan usaha . Sejah mana letaknya kepercayaan kita pada perancangan'Nya'? tepuk dada tanya iman. What you see is what  got.This is the best for me.Pas nie nak kena siapkan borang and hal yang patut untuk pendaftaran bulan 1 nie. 4 tahun lagi. Tua la aku. Macam nie bile nak kawin?.Abis blaja umur da lanjut...hehe..


5 ulasan:

  1. can i know more detail about the interview?

    BalasPadam
  2. Ramai tak yang pegi interview haritu?

    BalasPadam
  3. Ramai tak yang pegi interview haritu?

    BalasPadam
  4. saya bawa ank saya yg akn hadir pd 15.5.2014...ke MIAT ni..saja nk tahu hala jalan ke jenderam.tnye d guardhouse tuu..400org akn hadir dlm beberapa hari.all in english.saya dari usj senang ikut hala ke klia..exit ke sepang circuit.lepas masjid ada roundabout ambil kiri....akan sampai sati simpang turn right .akan lalui lebuhraya klia-nilai hingga nampak bangunan pejabat perbandaran warna biru.le[pas tuu nampak flyover anda beloklah kiri ke jln hulu jenderam.dlm 10 minit ada rumah kedai terbengkalai and elekoh ..slow down belok kiri..di situ lah MIAT.

    BalasPadam
  5. saya bawa ank saya yg akn hadir pd 15.5.2014...ke MIAT ni..saja nk tahu hala jalan ke jenderam.tnye d guardhouse tuu..400org akn hadir dlm beberapa hari.all in english.saya dari usj senang ikut hala ke klia..exit ke sepang circuit.lepas masjid ada roundabout ambil kiri....akan sampai sati simpang turn right .akan lalui lebuhraya klia-nilai hingga nampak bangunan pejabat perbandaran warna biru.le[pas tuu nampak flyover anda beloklah kiri ke jln hulu jenderam.dlm 10 minit ada rumah kedai terbengkalai and elekoh ..slow down belok kiri..di situ lah MIAT.

    BalasPadam