2 November 2011

Gigi..Pasta & ...


Masa tu aku tengah borak-borak dengan kakak aku pasal gigi, kakak aku cakap gigi dier tak cantik. Suami dier gelak je. Aku pon tunjuklah gigi aku nie. Boleh tahan cantik la, tak berlapis and tak ada rongak. Suami kakak aku pon cakap macam tu. Aku teringat sorang junior aku ni, name dier Fariha . Dia cakap 1st thing dia tengok pada seseorang kalu 1st ttime jumpa mesti gigi and kuku. Maby dengan tengok gigi and kuku sedikit sebanyak mengambarkan peribadi seseorang.

Tiba-tiba..

''Kah,..kah..kah.!!"..aku terdengar satu suara seperti pontianak mengilai. Bunyi pe tu?? Aku tengok sekeliling tak ada orang. Mane pergi kakak and abang ipar aku?..Haish..aku rasa panas je kat kaki aku nie..macam ada benda bernyawa duduk kat atas kaki aku. Berbulu. Warghh!!.. SI ABU rupenye..kucing ysng slalu kacau aku tido. memang nak kena si Abu ni..bukan main seronok lagi dier tido. Pas tu aku perasan adik aku pon tengah tido kat sebelah...??..HAMPEH!.. Rupa-upanya aku mimpi daaa..Aik!..Tapi kenapa aku masih dengar suara orang ketawa macam pontianak tu. Aku dalam mimpi lagi ke?..

Aku pon toleh ke pintu dimana dattangnya bunyi ketawa tu..Pergh!..macam tak pecaye ape yang aku tengok. Benda yang mengilai tu rupa-rupanya MAK aku. Dia ketawe tengok cerita Korea. Ulang sekali lagi, cerita KOREA. Selame nie die asik perli aku tengok citer korea 24/7, haa..skarang ape dah jadi?..siap tengok dengan bapak aku lagi. Haha da ade bahan nak kenakan mak aku nie...hehe..Taw tak cerita ape yang mak aku tengok..PASTA..citer pasal cef yang terror masak pasta..

DRAMA KOREA-PASTA
Tula orang tua-tua cakap jangan tido waktu petang.. nanti gila! nak buat macam mane dah penat.TIDO la..tapi aku tido after zohor until asar. So macam mana?..leh jadi gila gak ke?. Selalu aku dengar kawan-kawan cakap tido petang boleh jadi gila. Bahkan ada yang mengeluarkan hadith nabi cakap pasal benda nie..

        kata ini berdasarkan hadis berikut:        
       “Whoever sleeps after ‘Asr and loses his mind, let him blame no one but himself.” 

Cakap orang putih la pulak..But, Sorry kalau aku cakap aku agak musykil a.k.a was-was ngan statement ni. Bukan orang yang arif untuk cakap bab hadith sohih or dhoif nie..tapi kalau pasal ni memang hadith dhoif. Walaupun tidur ptg mmg terbukti boleh membuatkan kita lemah tapi tidaklah sampai gila. Apa yang penting, kata-kata 'tido petang boleh jedi sewel' tidak boleh dikatakan hadis drpd Rasulullah saw. Memadailah sebagai petua biasa utk tidak melemahkan badan. Ini dari apa yang aku penah belajar la. Nak taw lagi lanjut. Sila la tanya pada yang pakar. 

ZzZz..


Apa la aku cakap nie. Nak cerita lain, lain yang keluar. Anyway, just bear in mind. Health is one of the precious thing given by god. Take good care of it. Sunatullah yang perlu dijaga. So, tak payah la amalkan tidor petang nie..

Wassalam

0 comments:

Catat Ulasan