10 Disember 2011

Ades! Group tak boleh spam link ke?


 Assalamualaikum w.b.t,

 Semalam aku brjaya join 2 lagi Group blogger kat facebook.Group Kawan Blogger and Dairi Sahabat Blogger. Tamak tak?? Huahuahua..tak cukup satu, sekali 4 aku sebat. Thanks kat admin yang sudi 'join'kan aku kat grop mereka. Biasanye sebelum aku nak join mana-mana group, aku tengok tang terma dan syarat nak jadi ahli nie. Mane la taw tetibe ada admin yang letak syarat kena ada sijil kecemerlangan dalam penulisan,tak ke nyaya aku.Mana nak carik.

 Before join 2 group ni, ada la jugak join group lain, masa tu memang baru jinak-jinak dgn blogging ni. So, perasaan nak share pasal blog sendiri membuak-buak macam biawak. Pantang orang cakap 'follow me, i will follow u back' tak pun 'tengah rajin ni nak blogwalking, share ur link' memang spantas kilat sederas arus, tros ramai je yang add link blog diaorang kat situ. Dengan itu tanpa disedari mereka telah meng'spam' link mereka dan membuatkan admin-admin group hot and start nagging.Dan antara yang terjebak dalam fenomena ni adalah aku. Woha! Time tu aku tak taw lagi apee tu spam or ping nie. Sebab kat syarat/prinsip group tu takde pulak cakap 'Dilarang spam link or ping post' lagi dia cakap boleh promot blog ada la. Kalau dia cakap tak leh spam memang aku tak wat .Ahakz!

Ye la, kita masuk umah orang kena la hormat tuan umah.yer dop?Nampak la kita nie ada etika sebagai tetamu. Da la guna kemudahan yang ada, bila orang tegur wat derk jer. Macam kucing aku. But I'm really sorry pada tuan umah jika aku spam link kat group and wat hati korang dalam keadaan nazak. Really i don't know untill aku singgah kat satu group yang explain syarat diorang.

Group ini adalah untuk blogger yang ingin meletakkan Update entry terbaru anda. Dan tempat dimana para blogger bersembang . Jadikan Diari Sahabat Blogger sebagai diari harian anda .

Kepada semua AHLI, sila baca dengan teliti :)

SPAM LINK bermaksud anda meletakkan link berwarna biru. Apa yang menyebabkan kita tidak boleh SPAM LINK. Jika kita letak link berwarna biru, google akan detect link kita. Jadi jika kita banyak kali letak link berwarna biru google akan detect yang itu adalah SPAM LINK sebab itulah berlakunya kita tidak boleh ping lagi dekat sesuatu group dan yang paling menakutkan, blog kita akan didelete tanpa diberitahu terlebih dahulu dari pihak BLOGSPOT. Terima kasih :)

Jadi kalau kita nak letak link letak lah tanpa kaler biru. Sebagai contoh taufiqnazli.com ( Tidak berkaler biru ) www.taufiqnazli.com ( Ade kaler biru ). Makanya jika nak letak buang lah WWW atau HTTP://

Sudah baca, tak perlu nak jelaskan panjang-panjang.
Anda baca anda fahami ..


 Ok, now i understand. Apa maksud spam nie.Untuk mengukuhkan lagi kefahaman aku. Aku pon post  satu soalan kat fb tanya pasal spam/ping nie. Thanks pada yang bagi link ni kat aku. Tak ingat pulak name.Blogger yang dia bagi link ni ada citer pasal binatang yang aku tengah citer. Leh jenguk sini,Why So Serious. Sori ayat keling. Harap faham. Kat sini pon boleh ,blogmirul. Thankks 4 da info!


Selepas peristiwa spam n  ping-pong nie, aku ada la terfikir. Ceh, macam ngeri je dengar ^^. Setiap masalah yang berlaku ada sebab. Tapi masalah tidak akan selesai jika kita menunding dan memandang ia bukan masalah kita. Antara jalan penyelesaian kepada masalah ni ialah apabila korang mula bercakap tentang AKU, iaitu diri korang, diri saya, diri masing-masing. Meletakkan kawalan dan tanggungjawab ke atas diri  sendiri atau dalam bahasa interleknya Proaktif.

Nak diibaratkan macam ni la ;

'Setiap kali ahli group post spam link kat sini jer aku nik menyampah, semak seh, tak nak dengar apa aku cakap. Butang leave da kelip-kelip da..'

'Kalau cuaca gloomy macam ini, saya memang depressed”, kata seorang pelajar di  Alaska.

Agaknya dia  dah salah pilih tempat belajar ni. Sepatutnya dia pilih untuk blajar kat Mesir atau di Afrika. Barulah cuaca cerah sentiasa. Tak la rasa gloomy.


Kenyataan di atas ni adalah umpama kita meletakkan mood dalam kehidupan kita dikawal oleh 'joystik game'. Kita tak mampu untuk memutuskan tindakan atas pilihan sendiri. Apa yang kita mampu just  memberi reaksi. And it's not really good. Jangan jadikan kehidupan tu sesuatu yang rumit sepeti bermain Sudoku. Bagi yang tak reti la sebab ia akan rasa susah.^^

Kalaulah kita jadikan masalah sebagai penentu kebahagiaan diri, mampukah kita mencari sebuah kehidupan yang bebas dari masalah? Stop using an excuses, nak rasa happy or tak it's up to u.^^ Nak tafsir problem as peluang untuk diperbaiki dan memperbaiki, atau nak menafsirkannya as bencana penyebab derita, duka lara lagi sengsara, or nak menginterpretasikan dengan gaya kuak lentang sekalipun . Woha!Aku mengarut.

Mulakanlah perubahan dengan mengubah diri sendiri. Warnakan alam dengan pandangan anda sendiri.Bak kata saifulislam.com, proaktif adalah simbol kegagahan seorang Mukmin semata. Ia bukan topik motivasi, ia sifat Mukmin yang mesti dibaja. Dan setiap perilaku itu kalau sabar dijadikan ampuhan. Insyallah bahagialah kamu. Kerana sabar itu mengambarkan yang kita ada iman and orang yang beriman itu orang yang bahagia.

Rasulullah SAW pernah bersabda, “Menakjubkan perihal orang yang beriman. Sesungguhnya setiap perkara dalam urusannya (orang mukmin) semuanya adalah baik baginya dan tidak berlaku hal yang demikian melainkan ke atas mereka yang beriman. Jika dia ditimpa kesusahan dia bersabar maka yang demikian adalah baik baginya dan jika dia didatangkan kemudahan dia bersyukur maka yang demikian adalah baik baginya.” Hadis diriwayatkan oleh Imam Muslim (7425).

Tu baru satu je habit, ada lag 6 yang masih belum dijelaskan. Nak taaw lebih, bolehlah dapatkan buku 7 habits of highly effective people oleh Steve Cobay di pasaraya berdekatan rumah anda! Semetara sok masih ada.

p/s: ini adalah pandangan peribadi da tiada unsur-unsur provokasi.  Yang ok amik, yang tak ok buang dalam parit k.Tahniah ,anda berjaya baca sampai sini.^^ Ada apa-apa komen?.

Naik beca berwarna merah,
Sudah baca jangan marah.

Wassalam

5 ulasan:

  1. hhuuhuhu macam2 .. taknak spam g duk dalam utan la ...

    BalasPadam
  2. macam-amacam ada..huahua..tp kalu asik spam pon kita gak yang susah..kna blok la delete la..iyer ke? ada yang dah kena...cam ner tu?

    BalasPadam
  3. aler orang malaysia ni kalut lebih ..
    website bdk2 luar lagi gile2 kene spam .. ok aje..
    takde serabut bising2 pon

    BalasPadam
  4. @mr.aslan
    peh!!..komen yang mampu meningkatkan koleksi anti seluruh malaysia..nice~MABY orang malaysia nie berhati-hati n orang luar tu berani..(komen selamat^^) pandangan seseorang tu berbeza...ikut suke korang la nak spam ke..spom ke..pam ke.yg penting kt heppy..

    BalasPadam
  5. hehehe..
    tahlah ..
    tak tau nak kata ..
    sbb sy pon spam .. tp cara lain la:-) heeehehe :-)

    BalasPadam